Wednesday, April 26, 2023

বেদ - পুরাণ

YT: What is the difference between Vedas & Puranas? (English)


Article:  বেদ এবং পুরাণের সংক্ষিপ্ত বিবরণ ও ইতিহাস। 

Article: বৈদিক পুরাণ --- wiki 

Article: Puranas 

Article: হিন্দু পুরাণ 

Article: Vishnu Purana

.......................................................................



01) বেদকে শ্রুতি (যা শ্রুত হয়েছে) সাহিত্যও বলা হয়। কারণ বেদের লিখিত কোনো বই বা পুস্তক আকারে ছিল না। বৈদিক ঋষিরা বেদমন্ত্র মুখে মুখে উচ্চারণ করে তাদের শিষ্যদের শোনাতেন, আর শিষ্যরা শুনে শুনেই বেদ অধ্যায়ন করতেন।[১৩] এইখানেই সনাতন ধর্মের অন্যান্য ধর্মগ্রন্থগুলোর সঙ্গে বেদের পার্থক্য। .... Link 

02) ব্রহ্মসূত্র হল উপনিষদের শিক্ষাগুলির একটি সমালোচনামূলক আলোচনা। এটি এখনও বেদান্ত গুরুদের একটি অন্যতম প্রধান সহায়ক বই। .... Link 
03) Rigvedic deities ... The most prominent deity is Indra; Agni the sacrificial fire and messenger of the gods; and Soma, the ritual drink dedicated to Indra, are additional principal deities.
04) The Vedic Gods: The earliest Hindu scriptures are the Vedas, which have hymns to many gods or devas, most of whom were linked to natural phenomena such as Indra (god of thunder and rain), Vayu (god of wind), Agni (god of fire), Surya (sun god), Chandra (moon god), and so on. These gods were also the Dikpalas or guardians of the eight directions.
05) Vedic religion, also called Vedism, the religion of the ancient Indo-European-speaking peoples who entered India about 1500 BCE from the region of present-day Iran. It takes its name from the collections of sacred texts known as the Vedas.  .... Link  
06) কৃষ্ণ দ্বৈপায়ণ বা বেদব্যাস বা সংক্ষেপে ব্যাস একজন ঋষি ছিলেন। ইনি বশিষ্ঠের প্রপৌত্র, শক্তির পৌত্র, পরাশরের পুত্র এবং শুকদেবের পিতা। ইনি হিন্দুধর্মের প্রাথমিক প্রত্যাদিষ্ট হিন্দুশাস্ত্র হিসেবে স্বীকৃত বেদের ব্যবহারিক-বিন্যাসকারী , ঐতিহাসিক মহাকাব্য মহাভারত, বেদান্তদর্শন, প্রভৃতির সংকলক, সম্পাদক ও অবশেষে সমন্বায়ক এক জ্ঞানান্বেষী ঋষি। ... Link 


018) Wiki: উপনিষদ্‌ ...
A) উপনিষদের অপর নাম বেদান্ত। ...
B) উপনিষদ সংখ্যা হল ১০৮ টি তার মধ্যে বৈদিকভাবে প্রামাণিক উপনিষদ ১১টি এর মধ্যে উল্লেখযোগ্য হল ঐতরেয়, কঠ, কেন, ছান্দোগ্য, ঈশ, বৃহদারণ্যক, শ্বেতাশ্বতর, তৈত্তিরীয়, প্রশ্ন, মুণ্ডক, মাণ্ডূক্য উপনিষদ।
C) ঐতিহাসিকদের মতে, মুখ্য উপনিষদ্‌গুলো প্রাক্‌-বৌদ্ধ যুগ থেকে[৯][১০] শুরু করে খ্রিস্টীয় প্রথম সহস্রাব্দের প্রথমার্ধ্ব পর্যন্ত[১০] সুদীর্ঘ সময়কালের বিভিন্ন পর্বে রচিত হয়। অপর দিকে অপ্রধান উপনিষদগুলো মধ্যযুগ ও প্রাক্‌-আধুনিক যুগের রচনা।[১১] অবশ্য প্রতিটি উপনিষদের সঠিক রচনাকাল নিয়ে যথেষ্ট বিতর্ক রয়েছে।
D) দুশোটিরও বেশি উপনিষদের কথা জানা যায়। এগুলোর মধ্যে অন্যতম হল মুক্তিকা উপনিষদ্‌। এই উপনিষদে ১০৮টি উপনিষদের নাম পাওয়া যায়। উল্লেখ্য ১০৮ সংখ্যাটিকে হিন্দুরা পবিত্র বলে মানেন। হিন্দুদের জপের মালায় ১০৮টি দানা থাকে। আধুনিক গবেষকেরা তার মধ্যে ১০, ১১, ১২ বা ১৩টি উপনিষদ্‌কে প্রধান বা মুখ্য উপনিষদ বলেন। তাদের মতে, অন্যান্য উপনিষদ্‌গুলো এই মুখ্য উপনিষদ্‌ থেকেই উদ্ভূত। আদি শঙ্কর প্রমুখ বিশিষ্ট দার্শনিক ধর্মগুরুরা যে সব উপনিষদের ভাষ্য রচনা করেছেন, সেগুলোই মুখ্য উপনিষদ্‌। হিন্দুরা সেগুলোকেই শ্রুতিশাস্ত্র হিসেবে গ্রহণ করেন।
 
F) নতুন উপনিষদ্‌গুলো একের পর এক রচিত হয়েছে।  ... ব্রিটিশ শাসনের শেষভাগ পর্যন্ত উপনিষদ্‌ নামধারী বই লেখা হয়েছে। 
G)  ব্রহ্ম শব্দটি সম্ভবত "ব্র" শব্দ থেকে এসেছে, যার অর্থ "বৃহত্তম"। ব্রহ্ম হলেন "স্থান, কাল ও কার্য-কারণের অতীত এক অখণ্ড সত্ত্বা। তিনি অব্যয়, অনন্ত, চিরমুক্ত, শাশ্বত, অতীন্দ্রিয়।" 
H) সর্বপল্লী রাধাকৃষ্ণন বলেন, উপনিষদ্‌গুলো দুইজন ব্যক্তি বা প্রাণীর কথোপকথনের আকারে লেখা। এগুলো দর্শনশাস্ত্রের আকারে লেখা হয়নি। 
019) Wiki: বেদ
A) বেদকে শ্রুতি (যা শ্রুত হয়েছে) সাহিত্যও বলা হয়। কারণ বেদের লিখিত কোনো বই বা পুস্তক আকারে ছিল না। 
B) বেদের সংখ্যা চার: ঋগ্বেদ, যজুর্বেদ, সামবেদ ও অথর্ববেদ।[১৫][১৬] এতে মোট মন্ত্র সংখ্যা ২০৩৭৯টি। প্রত্যেকটি বেদ আবার চারটি প্রধান ভাগে বিভক্ত: সংহিতা (মন্ত্র ও আশীর্বচন), ব্রাহ্মণ (ধর্মীয় আচার, ধর্মীয় অনুষ্ঠান ও যজ্ঞাদির উপর টীকা), আরণ্যক (ধর্মীয় আচার, ধর্মীয় ক্রিয়াকর্ম, যজ্ঞ ও প্রতীকী যজ্ঞ) ও উপনিষদ্‌ (ধ্যান, দর্শন ও আধ্যাত্মিক জ্ঞান-সংক্রান্ত আলোচনা)।[১৫][১৭][১৮] কোনও কোনও গবেষক উপাসনা (পূজা) নামে একটি পঞ্চম বিভাগের কথাও উল্লেখ করে থাকেন।[১৯][২০] 
C) ভারতীয় দর্শনের বিভিন্ন শাখা ও সনাতন ধর্মের বিভিন্ন সম্প্রদায় বেদ সম্পর্কে ভিন্ন ভিন্ন অবস্থান গ্রহণ করে থাকে। ভারতীয় দর্শনের যে সকল শাখা বেদের প্রামাণ্যতা স্বীকার করে এবং বেদকেই তাদের শাস্ত্রের প্রমাণ হিসেবে গ্রহণ করে, সেগুলোকে "আস্তিক" শ্রেণীর অন্তর্ভুক্ত করা হয়।[note ১] অন্যদিকে ভারতীয় দর্শনের লোকায়ত, চার্বাক, আজীবক, বৌদ্ধ ও জৈন প্রভৃতি অন্যান্য শ্রামণিক শাখায় বেদের প্রামাণ্যতা স্বীকৃত নয়। এগুলোকে "নাস্তিক" শ্রেণীর অন্তর্ভুক্ত করা হয় 
D) বেদের প্রাচীনতম অংশটিকে ‘সংহিতা’ বলা হয় যা হিন্দু সমাজে আজও প্রচলিত। 
E) ঈশ্বর, দেবতা ও প্রকৃতি বিষয়ক আলোচনা ঋগ্বেদে প্রাধান্য পেয়েছে। ঋগ্বেদের সংকলনকাল খ্রিষ্টপূর্ব ১৫০০ - ১১০০ অব্দ।
020) বৈদিক শাস্ত্রের রচনাকাল নিয়ে বিভিন্ন ব্যাক্তিদের অভিমত .... Link  
021) There are four Vedas: the Rigveda, the Yajurveda, the Samaveda and the Atharvaveda.[27][28] Each Veda has been subclassified into four major text types – the Samhitas (mantras and benedictions), the Aranyakas (text on rituals, ceremonies, sacrifices and symbolic-sacrifices), the Brahmanas (commentaries on rituals, ceremonies and sacrifices), and the Upanishads (text discussing meditation, philosophy and spiritual knowledge). .... Link  

»»————- ★ ————-«« 

The Vedic period, or the Vedic age ( c. 1500 – c. 500 BCE)

Early Vedic period

A) the Vedas. Composed in archaic, or Vedic, Sanskrit, generally dated between 1500 and 800 BCE, and transmitted orally, the Vedas comprise four major texts—the Rig-, the Sama-, the Yajur-, and the Atharvaveda. Of these, the Rigveda is believed to be the earliest.

B) In the 17th and 18th centuries CE, European scholars who first studied Sanskrit were struck by the similarity in its syntax and vocabulary to Greek and Latin. 

C) Later Vedic Religion

Much of the Rig-Veda religion’s purity was lost during the later Vedic period. The priestly class’s dominance grew stronger. The priests devised complex devotional rituals. Sacrifices became more widespread as time went on. Indra and Agni, the two most powerful gods, have lost their prominence. In the later Vedic period, on the other hand, Prajapati (The Creator) ascended to the throne. Some of the Rigvedic period’s minor gods, such as Rudra (the god of animals) and Vishnu, rose to prominence (the preserver and protector of people).

...................................................... 

Later Vedic era (900–600 BCE) 

A) Characteristics of Later Vedic Age: Caste System:

The caste system was the main characteristic of the Later Vedic Age. These four major works resulted in the formation of four major castes over time. The priestly caste known as the Brahmana was made up of those who fulfilled religious responsibilities. The warrior class known as the Kshatriya was made up of those who fought in conflicts. The Vaisya were those who pursued agriculture, trade, or other constructive endeavours. Finally, individuals who provided social and menial services were referred to as Sudras, the lowest caste. Women lost their prior prestige during the later Vedic period. Polygamy, or a man marrying multiple wives, became a social vice. Because of their affluence, the upper castes used this system. There was also a case of child marriage. The dowry system was in use. Women’s property rights were increasingly eroded. 

B) During 1000 BC, iron became popular, and it was discovered within tombs in Pakistan and Baluchistan. From circa 800 BC, iron was utilised to produce weaponry such as arrows and spearheads in Uttar Pradesh.

....................................................... 

Vishnu Purana : The Vishnu Purana (IAST:Viṣṇu purāṇa, Sanskrit: विष्णुपुराण) is one of the eighteen Mahapuranas, a genre of ancient and medieval texts of Hinduism.[1] It is an important Pancharatra text in the Vaishnavism literature corpus. 

It primarily centers around the Hindu god Vishnu and his avatars such as Krishna, but it praises Brahma and Shiva and asserts that they are dependent on Vishnu.[14] The Purana, states Wilson, is pantheistic and the ideas in it, like other Puranas, are premised on the Vedic beliefs and ideas.[15]

Vishnu Purana, like all major Puranas, attributes its author to be sage Veda Vyasa.[16] The actual author(s) and date of its composition are unknown and contested. Estimates of its composition range from 400 BCE to 900 CE.

.......................................

Harivamsha Purana : Chapter 74 - The Fight between Krishna and Indra 

.....................................................

No comments:

Post a Comment